UMEDALENS IF
BADMINTON - BANDY - BORDTENNIS - FOTBOLL - FRIIDROTT - GYMNASTIK/DANS - ORIENTERING - SKIDOR - VETERANER

Bäckström går in som huvudtränare
2019-05-17 22:23
Elin Bäckström går in som huvudtränare för Umedalens Damjuniorer
Hon har Umedalens IF som moderförening och har spelat i UIK:s damlag sedan 2015 men har nu tagit sig an en ny roll i föreningen. Elin Bäckström har nu gått in som huvudtränare för Umedalens Damjuniorer (eller rättare sagt div 3/damjunior/UIF/SSK). Enligt deras hemsida består hennes lag består av 41 spelare som kommer från hela fem olika lag (UIF -04, UIF -03, UIF/SSK -01-02, IFK Umeå -03 samt SSK -03). Truppen har en medelålder på 16 år och på grund av dess storlek är laget anmälda i två serier, Damjunior och division 3. I skrivande stund har lagen spelat fem stycken matcher och tagit totalt fem poäng.

Hej Elin! Hur känns det att vara tillbaka i Umedalen?

- Det känns otroligt roligt att vara tillbaka hemma igen i moderklubben och det känns rätt helt enkelt.

Hur kom det sig att du blev tränare?
- Jag fick en förfrågan i våras och då kändes det som en jätterolig grej och vid perfekt tidpunkt. Jag är inne på min fjärde långtidsskada på fem år och kände att jag ville vara med i ett fotbollssammanhang där jag känner att jag kan vara med fullt ut trots att jag är skadad. Så det var ett väldigt enkelt beslut att hoppa på det här tåget.

Var inte tanken att du först endast skulle vara assisterande tränare?
- Tanken var först att jag skulle vara assisterande när jag fick frågan. Men efter första mötet blev det så att jag fick ta över rollen som huvudtränare och det känns som ett väldigt hedrande att ta sig an uppgiften som huvudtränare.

Vad har du för tidigare erfarenheter av tränarrollen?
- Jag har varit tränare hyfsat mycket tidigare. Jag har tränat min lillebrors lag en del och varit ledare för ett flertal fotbolls-, och skridskoskolor. Jag har även en lång erfarenhet av att vara huvudansvarig på Umedalens och Sandåkerns fotbollsskolor samt Umedalens skridsko-, och bandykul.

ur går det att kombinera tränarrollen och rehabträningen med UIK?
- Det blir många tidiga morgnar på gymmet eller i löpspåret innan jag åker till skolan (Elin pluggar till polis). Sedan blir det att skynda sig hem för att äta innan jag ger mig av till träningen och till sist komma hem för att sova. Med en bra planering så fungerar det ändå bra trots att jag får lite tid till annat.

Hur är läget i truppen nu?
- Just nu har jag en bra känsla. Vi jobbar fortfarande med att få ihop gruppen då vi är 40 spelare från fem olika lag, men det ser bättre ut på träningarna för varje vecka som går.

Hur tror du att det kommer att gå med två spelande lag?

- Det är jättebra med två spelande lag. Det är väldigt nyttigt för spelarna att ha möjligheten att spela i en juniorserie och en seniorserie då de kommer kunna träna och utveckla olika kvalitéer beroende på vilken match de spelar.

Vad har du för mål med säsongen som tränare?
- Mitt mål med säsongen är att spelarna ska utvecklas som spelare och individer. Att de ska få utveckla sina spetskvalitéer och bli bättre på det som de känner sig osäkra på! Jag vill även att de när säsongen är slut ska känna att fotboll är kul och att de ska vilja fortsätta!

Vilka spelare tror du kommer att utmärka sig extra mycket under säsongen?
- Jag tror och hoppas att alla spelare kommer att utmärka sig på olika sätt under säsongen! Jag ser framemot att se vad alla dessa duktiga tjejer kommer visa att de kan!

Ny sponsor Olles Spår2021-01-20 10:06
Corona och UIF2020-03-13 16:21