BANDY
HERR

Förlust i premiären
2021-11-15 14:55

Äntligen bandy igen! Efter en säsong i dvala fick Umedalen, och alla andra blåbärslag i bandysverige, åter igen visa upp sig i seriespel. Det har hänt en hel del under covid-uppehållet: fem-sex spelare har försvunnit men lika många har trillat in, och dessutom har flera juniorer tagit klivet upp till A-truppen för träning och matchning. Otroligt kul att se satsningen på juniorer och bred ungdomsverksamhet ge resultat! Kika in på truppsidan för att förkovra er mer i namn, nummer och positioner.

Under söndagen satte sig herrarna tillsammans med damlaget på bussen mot Östersund för att efter blott två ispass på Nolia begå seriepremiär (läs om damlagets match under deras lagsida).

Så till matchen. Östersund borta är historiskt nått som herrarna haft svårt för. Ta bara senaste besöket då ÖBS gick för serieseger och målskillnadsjakt. Vi blev uppätna, utskitna och uppätna igen. Men då är då och nu är det nytt go i laget! Direkt efter avslag satte Hallberg (ni vet, Olas grabb) fart genom jämtlaget, som togs lite på sängen, och fixade fram en resultatlös hörna. Optimisterna tänkte att det här bådar gott, medan pessimisten rev sin tipskupong i bitar. Men ordningen skulle återställas bara minuten efter då ÖBS skaffade sig en hörna som Högberg smällde in retfullt mellan benen på Blom. Skulle det barka iväg nu då? Nej då. Tålmodigt försvarsspel i Umedalen höll Östersund på kanterna en god stund innan nått hände; förvirring i positioner, slarv i uppspel och några "jamen det här går nog på nått sätt"-pass som satte kompisar i skiten. Kort och gott gick ÖBS under en usel kvart upp till 5-0 och punkterade matchen. Innan halvtidsvilan gjorde de tydligen ett sjätte också. Nyförvärv Viklund från Trollhättan passade på att skaffa sig några nya vänner i norrettan då han bland annat plockade med sig en jämtlänning ut på bänken för ett varsitt olämpligt. Nu känner vi igen oss i Division 1 norra. En frisk halvlek av schlättapöjken som oroade jämtarna från sin off-mitt.

I halvtidspausen konstaterades kort att säsongen var igång och att vi något övermodigt gjorde saken svårare än vad det behövvdes vara. Det skakades hand på nya tag och fokus på att hålla det enkelt för att bygga vidare mot nästa helg. Är redo att sätta hela studielånet på att Östersund skyller på "avslagen" andra halvlek, men det blir ju så när ena laget spottar upp sig och faktiskt sätter emot lite bättre. Umedalen gör en mycket bättre andra halvlek, skapar en del chanser som behöver slipas till, men framför allt ett gemensant jobb och slit i defensiven som bådar gott framöver. Men det mest glädjande är att femtonåriga seniordebutanten Simon Bäckström snappade upp en långboll från Hallberg, hann fundera både på sin senaste Fifa-match och morgondagens läxor innan han nådde fram till målet, där han rundade keepern och lade in sitt första mål i seniortröjan - grattis Simon!

7-1 till Östersund och en hel del att snacka om i veckan inför Selånger borta på Gärdehov på lördag, men det är mycket som bådar gott för det nya, unga Umedalen!

Bara en sån sak att vi kör matchrapporter igen.

Hatten av, Borlänge.2022-01-10 21:14
Förlust i premiären2021-11-15 14:55