UMEDALENS IF
BADMINTON - BANDY - BORDTENNIS - FOTBOLL - FRIIDROTT - GYMNASTIK/DANS - ORIENTERING - SKIDOR - VETERANER

Skärpta allmänna råd - hur påverkas UIF:s verksamhet
2020-11-10 21:32

Folkhälsomyndigheten har idag skärpt restriktionerna i Västerbotten. För idrotten gäller nu att avstå från idrottsträningar, matcher och tävlingar, med undantag för träning för barn och unga, och för dem som utövar idrott som sitt yrke.

Fram till den 8 december gäller

De lokala råden gäller från och med idag, 10 november, till och med 8 december, och påverkar i hög grad på vilka sätt idrott kan utövas och bedrivas i länet den närmsta tiden. Kärnan i restriktionerna är att undvika fysisk kontakt med andra personer än de som man bor med. Det innebär bland annat att avstå från idrottsträningar i grupp, matcher och tävlingar, vilket omfattar alla, med undantag för träning för barn födda 2005 eller senare samt de som utövar idrott som sitt yrke.

Gällande lokala råd i Västerbotten

Följande lokala råd gäller i första hand till och med 8 december, men kan förlängas:

• Undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge. Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra, som kontaktsporter eller hälso- eller skönhetsvård som inte är medicinskt motiverad.
  • Avstå från att göra onödiga resor såväl inom som utom regionen.
  • Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
  • Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare. Det gäller inte heller aktiva som utövar sin idrott som yrke/främsta sysslesättning.

I övrigt gäller som tidigare för alla aktiva/ledare:

·        Förkyld eller hängig, eller annan symtom = Stanna hemma.

·        Vi delar inte vattenflaskor.

·        Vi tvättar händerna innan träning.

·        Vi byter om och duschar hemma.

·        Vi använder inte omklädningsrummen till samlingar.

UIF kommer att så snart vi samlat upp en bild av hur de olika idrotterna hanterar träning och tävling. Informera på denna web plats.

Träning

Födda 2004 och tidigare - avstå från att delta i idrottsträningar, matcher och tävlingar tillsammans i grupp eller i lag. Man avråder dock inte individer från att fortsätta motionera eller träna på egen hand.

Restriktionerna att avstå från att delta på idrottsträningar, fysiska möten, matcher och tävlingar gäller alltså inte för barn och ungdomar födda 2005 eller senare.

Tävling

Tävlingsstopp för alla råder i regionen med skärpta restriktioner. Tävlingsstoppet gäller t.o.m. det datum de skärpta restriktionerna hävs i respektive region.

Bandy

Träning

Födda 2005 eller senare – fortsätter med träningar i enlighet med tidigare restriktioner.

Tävling

Tävlingsstopp för alla råder i regionen med skärpta restriktioner. Tävlingsstoppet gäller tillsvidare.

Bordtennis

Tävling

Tävlingsstopp för alla råder i regionen med skärpta restriktioner. Tävlingsstoppet gäller tillsvidare.

Tävling

Tävlingsstopp för alla inomhus råder i regionen med skärpta restriktioner. Alla futsal matcher framflyttade till efter 31/12.

Friidrott

Tävling

Tävlingsstopp för alla råder i regionen med skärpta restriktioner.

version 2020-11--12

Ny sponsor Olles Spår2021-01-20 10:06