Vår utvecklingsmodell
Svenska fotbollsförbundet och svensk idrott delar synen på långsiktigt idrottande där vi inte bara möjliggör en satsning på elitidrott utan även en möjlighet att kunna idrotta utifrån sina egna förutsättningar hela livet. Denna syn delar vi i vår förening. Hur den modellen ser ut ser du i bilden, är du intresserad av att läsa mer om den så läs gärna vår Tränarmanual och Spelarutbildningsplan bit.ly/UmedalensIF.
Spelarutveckling
Byggnadsblock i spelarutvecklingen

I vår spelarutbildningsplan beskriver vi när olika moment ska börja tränas för unga spelare och hur progressionen ser ut mellan olika nivåer. De färdigheterna utgör delar som kan sättas samman i dessa block, desto större kunskap i ett tidigt block desto större möjlighet att utvecklas i det ovan.

Det fungerar så att om en spelare endast lärt sig 10% av de olika motoriska färdigheterna så kommer den inte kunna nå sin fulla utveckling i nästa steg som är Teknik och färdigheter. En spelare som däremot lärt sig 80-90% av alla grundläggande motoriska färdigheter kommer se en större utveckling på Teknik och färdigheter. Samma princip gäller sedan upp efter hela stegen, spelare som exempelvis inte lärt sig tekniska färdigheter som att driva med boll kommer ha svårt för att utmana och finta sin motståndare.

De gröna blocken berör spelarna och beskrivs i stycket nedan. De blå gäller ledarna och beskrivs längre ned.

Byggnadsblock i spelarutvecklingen
Här ges en beskrivning av de olika blocken som syns i den tidigare bilden.
Ledord i planeringen och på träningar för tränare

Som tränare anser vi det viktigt att våra barn- och ungdomsledare arbetar utifrån tre ledord när de planerar träningar men också jobbar med spelarna på träningar och matcher. För att få veta mer om hur du som tränare kan jobba med att skapa motivation och passion för idrott så gå då in och läs vår spelarutbildningsplan.

Huvudsponsorer UIF 2023
Fotbollens Sponsorer 2023