Spelträning - Fotboll
Träningsupplägg fotboll

Här nedan hittar du förslag på träningar som utgår från Svenska fotbollsförbundets inriktning för barn- och ungdomsfotboll.

Träningarna utgår från föreningens spelarutbildning och SvFF med målsättningen att bidra till de bästa förutsättningarna för långsiktig idrottslig utveckling.

Spelet som utgångspunkt

I en träning är spelet centralt och vi har alltid det som vår utgångspunkt i planeringen. Träningarna har ett tema som utgår från anfallsspel eller försvarsspel. Utifrån respektive tema väljs övningar med inriktning på färdighets- eller spelövningar.

Övningar som utgår från spelet bidrar till att förutsättningar för lärande ökar. Helheten i spelet blir en effektiv inlärningsmetod. Om träningen liknar spelet ökar möjligheten för spelarna att lära sig fotboll och att utveckla sina färdigheter.

Träningar Västerbottens Fotbollförbund
Följande exempel på träningar är framtagna av instruktörer på Västerbottens Fotbollsförbund och bygger på deras spelarutbildningsplan.
Spelarutbildningsplan och Övningsmaterial

På länken här nedan så kommer du till vår Tränarmanual och Spelarutbildningsplan samt att du kan hämta inspiration till dina träningar från det övningsmaterial som finns tillgängligt. Allt material går att ladda ned i pdf format. Vi tar tacksamt emot feedback i syfte att kunna vidareutveckla detta arbete. För mer information, kontakta ungdom@vastpastan.se

Spelarutbildningsplaner för spelformerna: Spelarutbildning Umedalens IF

Övningsmaterial: bit.ly/ovningarfotboll